Ανακοίνωση «δυσάρεστων» ειδήσεων… το δύσκολο έργο των επαγγελματιών υγείας
Αδιαμφισβήτητα, για τους περισσότερους επαγγελματίες υγείας η ανακοίνωση δυσάρεστων ειδήσεων στους ασθενείς ή/και στους συγγενείς τους αποτελεί ένα από τα πιο δύσκολα και στρεσογόνα έργα στον εργασιακό του χώρομε πολλές φορές σημαντικές συνέπειες είτε στην προσωπική τους είτε στην επαγγελματική τους ζωή. Ωστόσο, η ανακοίνωση δυσάρεστων ειδήσεων αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι στον χώρο της υγείας και η μη ορθή ανακοίνωση μιας είδησης με ιατρικό περιεχόμενο και ιδιαίτερα όταν αυτό έχει να κάνει με την απειλή της ζωής ή με μια μη αναστρέψιμη κατάσταση είναι δυνατό να προκληθούν ανεπανόρθωτες βλάβες τόσο στον/ην ίδιο/α τον/ην ασθενή και την οικογένεια του όσο και στον/ην ίδιο/α τον/ην επαγγελματία υγείας.
Είναι πολύ σημαντικό οι επαγγελματίες υγείας να κατέχουν τις απαραίτητες γνώσεις και τεχνικές για το πώς να διαχειριστούν ειδήσεις που αφορούν μια δύσκολη κατάσταση της υγείας ή μια καταληκτική ασθένεια αλλά και πώς να διαχειριστούν πιθανές αντιδράσεις των ασθενών. Ο/Η επαγγελματίας υγείας είναι καλό να έχει στο νου του πως με την παροχή των απαραίτητων πληροφοριών σχετικά με την κατάσταση της υγείας, θα δώσει την ευκαιρία στον/ην ασθενή και στην οικογένεια του/ης να κατανοήσουν και να εκτιμήσουν την κατάσταση, να νιώσουν ότι μπορούν μόνοι τους να διαχειριστούν και να αποφασίσουν πως θα δράσουν στο μέλλον.
Η αίσθηση του «είμαι ικανός να διαχειριστώ τα νέα που μου ανακοινώθηκαν» από την πλευρά του ασθενούς διαδραματίζει θεμελιώδη ρόλο στην πορεία της ασθένειας.
Ποιος ορίζει όμως αν η είδηση είναι δυσάρεστη ή ευχάριστη;
Το βασικό ερώτημα είναι ποιος είναι αυτός που ορίζει αν κάτι είναι ευχάριστο ή δυσάρεστο; Ο κάθε άνθρωπος βιώνει τις εμπειρίες του με διαφορετικό τρόπο. Για κάποιον η ανακοίνωση επίσημης διάγνωσης καρκίνου μπορεί να είναι καταστροφική ενώ για κάποιον άλλον ανακουφιστική. Η ίδια εμπειρία για έναν άνθρωπο μπορεί να είναι τρομακτικά δυσάρεστη ενώ για κάποιον άλλον ουδέτερη ή ευχάριστη. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως οι ειδήσεις που μεταφέρονται είναι απλές πληροφορίες, το άτομο και οι προσωπικές του πεποιθήσεις, αξίες συναισθήματα θα καθορίσουν εάν αυτές οι συγκεκριμένες πληροφορίες είναι ευχάριστες ή δυσάρεστες.
Βασικό έργο του επαγγελματία υγεία είναι να μπορέσει να εκμαιεύσει από το άτομο τι συνιστά για αυτόν ευχάριστη ή δυσάρεστη είδηση ή απλά να ανακοινώσει να ουδέτερο τρόπο τα νέα και να επιτρέψει στον ασθενεί να τα εκτιμήσει ως ευχάριστα ή μη.
Tip:
Θα ήταν καλύτερα να αποφεύγονται εκφράσεις «λυπάμαι αλλά…», «είμαι στην δυσάρεστη/ευχάριστη θέση να σας αναφέρω…», καθώς μέσα από αυτές προσδίδεται μια προκατάληψη και όπως αναφέραμε παραπάνω δεν γνωρίζουμε τι συνιστά ευχάριστο ή δυσάρεστο για τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά. Επομένως, θα ήταν προτιμότερη η χρήση ουδέτερων εκφράσεων.
Πιθανές δυσκολίες στην ανακοίνωση δυσάρεστων πληροφοριών από επαγγελματίες στον χώρο της υγείας.
Φαίνεται να υπάρχει μια γκάμα διαφόρων παραγόντων που δυσκολεύει την ανακοίνωση:
10. Συζήτηση ευαίσθητων ζητημάτων (σεξουαλικές σχέσεις, θάνατος, αναπαραγωγή) ως απόρροια της διάγνωσης
11. Ενοχή και φόβος ότι καταστρέφεται η αυτοπεποίθηση του ασθενή
12. Ποικιλία αντιδράσεων και πληροφοριών
Tips για να διευκολύνουμε την ανακοίνωση δυσάρεστων ειδήσεων!
Δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη συνταγή για το πώς να ανακοινώσουμε με τον πιο κατάλληλο τρόπο «δυσάρεστες» ειδήσεις. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες τεχνικές και αρχές που μπορούν να διευκολύνουν την διαδικασία και να βοηθήσουν τους επαγγελματίες υγείας να προετοιμάσουν τους/ις ασθενείς τους με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.
10. Μιλήστε για μια επόμενη μελλοντική συνάντηση. Προμήθευσε τον/ην ασθενή με χρήσιμα τηλέφωνα επικοινωνίας. Απέφυγε να δώσεις προσωπικούς αριθμούς.
11. Συζήτησε το περιστατικό με συναδέλφους.
Αν χρειάζεσαι περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα μην διστάσεις να επικοινωνήσεις μαζί μου. Με μεγάλη μου χαρά θα ήθελα να σε βοηθήσω σε ότι χρειάζεσαι. Σε ευχαριστώ που διάβασες το άρθρο μου… δεν το θεωρώ καθόλου αυτονόητο.